About Me

My photo
seorang hamba Allah di muka bumi barakah; yang mencari sinar keimanan, Ummah Rasullullah; juga da'ie yang bertugas sebagai Murabbiyyah si Kecil... sedang bermujahadah mencari redha Ilahi... Wallahualam.. Salam Ukhwah... Jazakallah... **Thinkingg,,,Analyzing,,,Deciding for Writting... Selagi diberi kekuatan atas anugerah Ilham dari Ilahi, terus menulis dan menulis... mencari rahmat dan cintaNYA yang tidak bertepi..

Followers

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Allah bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Allah lah penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.." ameen~~~
[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Wahai Allah yang mempunyai kuasa pemerintahan! Allah lah yang memberi kan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Allah kehendaki. Allah lah juga yang memuliakan sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang menghina sesiapa yang Allah kehendaki. Dalam kekuasaan Allah lah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Allah Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Allah lah yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Allah jua lah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Allah lah jua yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Allah jua lah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Allah jualah yang memberi rezki kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dengan tiada hitungan hisabNYA" Ameen~~ [Surah Al-Imran; Ayat 26-27]

Sunday, November 13, 2011

Cinta 1 Semester..

Cinta? Sarah memang seorang gadis yang cukup menjaga nilai cinta dalam hatinya. Cinta padanya cukup berharga dan cukup mahal erti buat dirinya, apatah lagi untuk diserahkan pada sekeping hati bernama hamba Allah kaum adam. Sedangkan, Cinta pada Rabbul Izzati mengatasi segalanya. Cinta buat insan bernama adam akan disimpan sehingga dia dikirimkan cintaNYA hakiki yang ditentukan oleh Allah SWT di akhir pejalanan kembara hidupnya sebagai seorang insan yang memiliri naluri fitrah seorang wanita. Namun pertemuan dan perpisah merupakan takdir Allah.. Secara tidak disangka, Sarah bertemu dengan seorang hamba Allah yang cukup sempurna dan memiliki peribadi yang dihormati. Sarah mengenalinya atas dasar sebuah persahabatan dan ukhuwah fillah dalam menimba ilmu. Hamba Allah itu cukup ikhlas dan selalu membantu dalam urusan pelajaran. Sikap setiakawan dan keikhlasan hamba Allah ini telah mencuri sebahagian hatinya tanpa disedari..

“Sarah, awak boleh ke uruskan assignment tu nanti? Saya cuba siapkan part saya, lepas tu kita buat sama-sama ya. Dari segi idea, saya dah dapatkan melalui pensyarah. Dia memang cukup membantu. Alhamdulillah!” tegur Adam suatu hari.

“Oh ye ke.. Alhamdulillah!.. Untuk assignment Psychology tu saya cuba compile. InsyaAllah, next week saya tunjukkan progress. Kalau saya perlukan tenaga awak, saya beritahu.. Awak pun, tolong beritahu kalau nak bantuan saya” Sarah cukup berlapang dada memiliki seorang sahabat yang sentiasa membantunya.

Sememangnya keikhlasan yang dipamerkan kadangkala disalah anggap oleh sebahagian rakan seperjuangan lain. Mereka menyangka Sarah sedang melalui sebahagian budaya remaja di alam kampus university sejak kebelakangan ini. Percintaan itu sememangnya tidak pernah terfikirkan oleh dirinya. Namun, jika sekeping hati yang mengkagumi, memang Sarah tidak nafikan…

Namun, perasaan kagum itu Sarah lindungi dengan sehelai tuala keimanan dan disimpan di dalam sebuah peti rahsia yang bernama hati, dan akan dikunci melalui zikrullah agar segera dia tidak leka dari melayani perasaan dan mengingati bahawa perasaan itu fitrah, cuma bukan masanya untuk melayan segala perasaan itu memandangkan masih terlalu banyak tanggungjawab yang perlu diselesaikan, sebagai seorang anak, kakak dan pelajar. Selagi impian masih belum dicapai, selagi itulah pengorbanan demi pengorbanan perlu dilakukan.
Suatu hari ketika Sarah bersujud, segala kekusutan yang sedikit bersarang di sudut hatinya diluahkan dalam sebuah tangisan keinsafan seorang hamba. Sarah cukup menghargai rasa yang tersimpan di hati, kerana dia tahu bahawa ia adalah sebahagian dari ujian hidupnya, malah kecintaanNYA terhadap Allah yang SATU mengatasi cintanya kepada insan bernama hamba Allah. Sarah cuba melupakan sang adam melalui doa yang dipanjatkan dalam setiap sujud dan titisan air mata seorang hamba.
“Sarah, awak nampak tak Adam sehari dua ni?” Sharifah yang berwajah pan asia itu menegur Sarah yang sedang asyik menelaah pelajaran untuk peperiksaan yang semakin menghampiri.
Semester akhir memerlukan usaha yang lebih kuat agar Sarah dapat mencapai kejayaan dan impiannya, termasuk Sharifah.
“Oh, Adam.. dia cuti kat kampung sehari dua katanya. Lagipun, kita dah habis presentation kan. So, better dia study kat kampung katanya.” Sarah menjawab sambil tangannya sebok menulis sesuatu di atas sebuah buku nota kecil.
“Oh, patut lah! Sha lama tak jumpa dia, ingat nak tolong ajar akak subjek Tamadun Islam. Dah dia di kampung, tak apalah.” Sharifah meninggalkan Sarah berseorangan selepas tamat waktu rehat.
Sarah sebok mengemas buku dan begnya apabila waktu kelas Arabic Language sudah pun menghampiri.
“Masih ada lima minit berbaki sebelum kelas bermula dan ustaz pun agak lewat hari ini” bisik hati kecilnya.
Sarah berjalan menghampiri tandas yang berhampiran dengan kelas.
Sebaik selesai, Sarah berjalan masuk ke dalam kelas.
“Assalammualaikum ustaz, maaf terlewat” Sarah yang cukup menghormati semua tenaga pengajarnya duduk di barisan hadapan sebaris dengan Zana.
“Tak apa Sarah. Kelas belum lagi bermula.” Ustaz Kamarul yang cukup tenang dalam mendidik kami memang prihatin dan memahami.
“Oh ya kelas, saya dimaklumkan sebentar tadi, salah seorang sahabat kita, Adam Haikal telah dimasukkan dalam wad emergency Hospital Tengku Ampuan Putra, Melaka kerana brain cancer. Ada sesiapa dapat maklumat?”
Bagaikan terkena panahan petir Sarah terdiam tanpa sebarang kata. Sarah terkedu dan secara perlahan-lahan menahan sebak.
“Brain Cancer ustaz? Ya Allah… innalilahi wa inna illahirojiun..” Sarah cuba bertenang sambil berdoa semoga Adam diberi kesembuhan.
Setiap penyakit datangnya dari Allah swt dan insya Allah, Allah pasti mengurnikan pahala yang berlipat ganda buat hambaNYA yang sabar. Sarah melawan dengan pelbagai perasaan yang bersarang dalam lubuk haitinya. Akhir sekali, ustaz menamatkan kelas dengan tasbih kafarah.
“Subhanaka ALLAH humma wabihamdika AshaduALLAHilla ha illALLAH illaha illa anta, astaghrifuka waatu builaik. – Maha Suci Engkau, Ya ALLAH segala puji bagiMU, aku bersaksi bahawa tiada TUHAN selain ALLAH. Aku pohon ampun dan bertaubat kepadaMU.. amin” hatinya mendapat satu kekuatan dan terapi dalam setiap doa yang dipanjatkan dan zikrullah dalam setiap ayat-ayat suci Allah.

..............................................................................................................................................................

“Sarah, Sha ada terima telegram dari adik Adam, dan ada surat buat Sarah sekali.” Sarah yang sedang asyik menaip sesuatu di laptopnya menoleh.
“Oh ye ke… apa khabar dia ye. Kenapa dia tak call je, atau email ke.” Sarah membuka sampul surat berwarna putih bersih.

“Entahlah Sarah. Sha pun baru nak baca ni.” Sha melabuhkan duduk di kerusi hadapan Sarah.

“Sha.. innalilahi wa inna illahirojiun. Adam dah tak ada.”Sarah menahan sebak yang bersarang dalam lubuk hatinya yang dalam.
Air mata disekat agar tidak jatuh bercucuran. Sharifah yang sedang membaca sebaris telegram itu turut terkedu dan mengucap panjang. Mereka saling berpelukan sambil menahan air mata agar tidak gugur bersama kepiluan yang tidak disangka.
Kepergian sahabat dan sang adam yang dikagumi dalam diam telah diredhai oleh bacaan Surah Yassin dan kiriman Al-Fatihah. Masih teringat Sarah, kali terakhir dia bertemu dalam program Motivasi dan Keislamanan Kelab Mahasiswa Universitinya selepas selesai semua tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Tugas terakhir aruah adalah Program “Keinsafan dan Tarbiyah Remaja” pada malam penghayatan yang sama. Program disertai oleh lebih 100 pelajar dan mendapat pujian dari pihak pensyarah.
Sememangnya Adam cukup pandai menyimpan rahsia kesakitannya dalam bertarung dengan kematian. Ternyata Adam kuat sehingga titisan darah terakhir. Adam cukup kental dalam mempertahankan keimanan dalam dirinya. Prinsip hidup Adam setiap masa merupakan perjuangannya sehinggalah nafasnya yang terakhir.
“Kak Sarah ke?” tanya seorang gadis manis berusia lingkungan awal 20 an.
“Ya, betul.” Sarah menatap seraut wajah gadis persis seorang yang dikenalinya.
“Akak, saya adik aruah Adam Haikal. Dan, saya nak serahkan diary aruah abang dekat akak. Dan, aruah pesan untuk saya sampaikan hadiah ini pada tarikh hari ni. Itu sahaja.” Sungguh sayu dari setiap kata yang dituturkan.
“Oh ye ke. Terima Kasih dik..” Sarah menerima huluran yang diberikan.
“Sama-sama” balas gadis tersebut.



12.03.2008
Apakah ini perasaan cinta atau sekadar ujianMU? Ana hamba yang lemah Ya ALLAH, kuatkanlah imanku….amin.

24.04.2008
InsyaAllah, dalam setiap istikharah yang ana lakukan, ana pasti akan meluahkan apa yang terbuku di hati. Bila ana sudah sedia, insyaAllah, ana dapat juga kekuatan untuk menyatakan niat di hati, insyaALLAH. Ya Allah seandainya telah KAU cipatakan Sarah buatku, memang jodohku, baik untukku, satukanlah hati kami, berilah aku kekuatan dalam meneruskan hajat di hati. Seandainya bukan, lapangkanlah hatiku, kurniakanlah kebahagiaan buatNYA kerana cintaku hanya akan tenang dan bahagia apabila Sarah bahagia.
30.04.2008
Ya ALLAH, apakah ini ujianMU, kesakitan ini sukar ditangani. Presentation masih belum habis. Sedang ana perlu menyiapkan tugasan dan membantu Sarah.
05.05.2008
Ya ALLAH, Permudahkanlah urusan Program Motivasi dan Keislamanan Kelab Mahasiswa Universiti ini… amin. Semoga mendapat rahmat Allah SWT dan sampai ke daerah yang kekal sana. InsyaAllah. Semuanya dari Allah jua.
15.05.2008
Alhamdulillah, segala program dan impian telah terlaksana. Tapi, sakitku semakin teruk menyerang. Kimoterapi dah selesai, tapi kesakitan dan ketidakselesaan masih terasa.
16.05.2008
Sakit ini tarbiyah ALLAH dalam membentuk ana untuk menjadi insan yang sabar. Ana perlu nekad, segala ini pasti kuserahkan buat Sarah. Maafkan ana Sarah, ana pergi dulu. Maafkan tidak mampu memberikan cinta buat anti meskipun ana tahu, anti jua memiliki rasa yang sama sepertiku. Cinta itu milik ALLAH jua.. Sebagai hamba kita harus mengabdikan diri padaNYA dan bersyukur atas apa jua kurniaanNYA..
21.05.2008
Hari Kelahiran Sarah.
-Hadiah
-Mungkin saat perasaan ana dicurahkan, ana sudah menemui cinta Rabbul Izzati yang abadi di alam sana. Biarlah diary dan hadiah ini menjadi tanda dalam kehidupan yang masih panjang. Kerana ALLAH kita bertemu dan Kerana ALLAH jualah kita berpisah… Allah humma amin.

Cinta 1 Semester yang mengajar Sarah untuk lebih kuat dan menghargai setiap pemberianNYA. Kehadiran Adam banyak membentuknya untuk menjadi insan yang cekal dan istiqamah dalam menjalani ibadah dalam kehidupan… Sarah tidak pernah menolak cinta dan padanya Cinta itu hanya layak dilandaskan pada keredhaanNYA. Walaupun tidak pernah bermimpi untuk mengenali insan bernama Adam, namun tidak pernah sekali-kali dia melupakan hamba Allah yang bernama Adam, dan tidak pernah menyimpan dendam untuk tidak membuka lembaran Cinta yang baru. Baginya yang telah pergi tetap tidak akan kembali dan Yang masih diberi kesempatan untuk bernafas harus meneruskan kehidupan dengan penuh kesyukuran.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan,
Walaupun ia tidak kesampaian…
Kerana Cinta itu Milik ALLAH..
Bersyukurlah bagi insan yang dipinjamkan.


p/s: Salam BAHAGIA semua! Jangan menitiskan air mata kerana Cinta, kerana cinta itu kadangkala disulami dengan sedikit penderitaan dan ujian. Cerita ini adalah rekaan semata-mata )

Moral of this story:
1. Buat adik-adik: Cinta itu Fitrah, tapi ingat, siapa yang beri perasaan itu dan apa peranan kita sebagai hambaNYA?
2. Jangan terlalu awal menghukum manusia kerana setiap sesuatu bersebab.
3. Doa dan istikharah dalam membuat sesuatu keputusan dalam hidup.
4. Cinta itu milik ALLAH, pohonlah dariNYA.
5. Allah berhak memberi pinjaman atas perasaan kita sesama insan, dan ALLAH jua berhak mengambilnya semula apabila tiba masa yang telah dijanjikannya melalui kematian. Oleh itu, bersedia atas sebarang kemungkinan dan redha atas ketentuanNYA.
6. Setiap yang hidup pasti akan mati.
7. Berdoa untuk sahabat kita yang disayangi secara ikhlas dalam diam tanpa mengharap kasih sayangnya kerana kasih sayang dan redha Allah lebih besar ertinya.
8. Dapatkan CintaNYA sebelum cinta manusia kerana DIA lebih mengetahui.
9. Untuk mengelakkan gelaja sosial di kalangan remaja yang kini merebak dan menakutkan semua, berdoalah selalu agar berada dalam lindungan dan SakinahNYA..
10. Menyertai program keislamanan dan motivasi yang dianjurkan oleh university mahupun persatuan yang merencanakan ilmu keagamaan dan moral di kalangan remaja. Di samping dapat mengisi masa lapang, kita dapat melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan.


SALAM UKHUWAH!

4 comments:

  1. hehehehe... dun cry!.. just creative words!

    ReplyDelete
  2. Sedihnya......apabila seseorang itu bukan utk kita.....-kejora

    ReplyDelete
  3. hu hu hu.... cukup pedih... :( dalam cerita ni :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails