About Me

My photo
seorang hamba Allah di muka bumi barakah; yang mencari sinar keimanan, Ummah Rasullullah; juga da'ie yang bertugas sebagai Murabbiyyah si Kecil... sedang bermujahadah mencari redha Ilahi... Wallahualam.. Salam Ukhwah... Jazakallah... **Thinkingg,,,Analyzing,,,Deciding for Writting... Selagi diberi kekuatan atas anugerah Ilham dari Ilahi, terus menulis dan menulis... mencari rahmat dan cintaNYA yang tidak bertepi..

Followers

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Allah bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Allah lah penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.." ameen~~~
[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Wahai Allah yang mempunyai kuasa pemerintahan! Allah lah yang memberi kan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Allah kehendaki. Allah lah juga yang memuliakan sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang menghina sesiapa yang Allah kehendaki. Dalam kekuasaan Allah lah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Allah Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Allah lah yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Allah jua lah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Allah lah jua yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Allah jua lah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Allah jualah yang memberi rezki kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dengan tiada hitungan hisabNYA" Ameen~~ [Surah Al-Imran; Ayat 26-27]

Wednesday, November 23, 2011

APA ERTI SAYANG?


APA ERTI SAYANG?

Mata Mawar hampir tertutup, menahan rasa ngantuk. Beberapa kali dia menguap.. Sesekali dia tersengguk-sengguk namun, dia harus bertahan. Mengenangkan tugasan yang mesti diserahkan esok pagi. Jam menunjukkan tepat jam 2.00pagi. Waktu sebegitu, selalunya Mawar sedang dibuai mimpi indah. Namun tidak pada hari itu. Dia harus menyiapkan tugasannya lewat kerana beberapa kali dia mengalami masalah untuk fokus dengan tugasan yang diserahkan kepadanya. Kesakitan yang dideritai hanya mampu dipendamkan. Mawar mengalami kecacatan dalam sel darah merahnya. Dia menghidapi penyakit thalessemia minor yang tidak siapa ketahui. Segalanya dirahsiakannya sendiri.

Beberapa kali dia terlantar di atas katil hospital. Namun, semangatnya yang gagah telah membantu dia untuk bertahan dalam meneruskan hidup yang mencabar. Hanya keluarga terdekat sahaja yang mengetahui keadaan sebenar Mawar.

Walaupun Mawar menghidapi penyakit yang mungkin dikenali sebagai pembunuh senyap bagi sesetengah orang itu, namun dia cekal dan tabah sekali meneruskan kehidupan yang terlalu banyak kebarangkalian.

“Mawar, awak perlu submit assignment esok. Draft nie dah ok. Cuma awak perlu expand lagi review especially kat part advantage ya”, Dr.Harun, pensyarahnya mengingatkan semalam.

Masih terngia-ngia suara garau lelaki berusia 45 tahun itu. Sememangnya Dr. Harun seorang pensyarah yang tegas namun sentiasa membantunya dalam hal pelajaran. Walaupun begitu, Mawar tidak mahu terlewat dalam menghantar tugasannya. Jika boleh, setiap tugasan perlu on time.

Kepalanya mulai berdenyut-denyut.

Mawar bergegas ke bilik air untuk mengambil wuduk. Baginya, ia cara termudah untuk mendapatkan terapi yang baik agar lebih segar. Seusai keluar dari bilik air mawar mencapai telekung dan bersujud memohon keredhaan Allah atas segala tugas dan perjuangannya. Di atas tikar itu jugalah Mawar mencari kekuatan demi sebuah perjuangan yang gigih.

Selesai berdoa, Mawar menyiapkan sedikit lagi tugasan yang tersedia di hadapan skrin komputernya. Seraut wajah hamba Allah memenuhi ruang mindanya seketika. Lantas Mawar beristighfar dan meraup wajahnya. Astagfirullah al azim…

Mawar memandang ke sisi komputer ribanya. Terletak cantik di sebelah kanan, Mawar terpandang beberapa hadis terkemuka tentang kasih sayang.

“Tiada beriman seseorang kamu, sehingga dia mencintai saudaranya, seperti dia mencintai dirinya sendiri.” (HR Bukhari, Muslim)

“Umpama orang-orang yang beriman itu dalam kasih-sayang mereka, belas-kasihan mereka, serta rahmat-merahmati mereka, umpama tubuh, yang jika salah satu anggotanya mengaduh sakit, akan menurut semua tubuh itu dengan berjaga malam dan menanggung demam.” (HR Muslim, Ahmad)

“Orang-orang yang merahmati orang lain akan dirahmati oleh Allah Maha Pengasih. Rahmatilah yang di atas bumi, niscaya kamu akan dirahmati oleh yang di langit.” (HR Ar Tarmizi, Abu Daud & Ahmad)

Mawar merenung seraut wajah hamba Allah yang semakin dijauhi. Hafiy, seorang lelaki yang sejak akhir-akhir ini cuba mendekatinya. Dia seharusnya memperbanyakkan amalan dan mengabdikan sepenuh hatinya kepada pencipta, Allah yang Maha Agung. Namun, rasa hatinya sukar dinafikan. Dia tetap seorang wanita yang mempunyai hati dan naluri yang sama menurut fitrah kejadian manusia dan kaum hawa.

“Menurut satu Riwayat Ahmad, Apabila keluar berdua-duaan antara lelaki dan wanita, orang ketiganya adalah syaitan”. Pesan Prof Dr. Ahmad pada suatu hari di dalam kelas cukup membataskan Mawar untuk bergaul bebas seperti gadis seusinya.

Namun, kasih sayang itu fitrah. Sebaiknya Mawar beristikharah dahulu, bisik hati kecilnya. Tak salah rasanya bersahabat bukannya berdosa asalkan ia tidak melanggar batas-batas yang telah Allah tetapkan.

Sejak beberapa hari kebelakangan, Mawar kerap bertemu dengan seorang hamba Allah yang memperkenalkan diri sebagai Hafiy, dan telah menghulurkan salam persahabatan. Jika salam perkenalan dan ukhuwah yang dijalinkan, Mawar terima dengan hati yang terbuka. Namun, hajat Hafiy untuk menjalinkan hubungan yang serius sememangnya Mawar berfikir panjang. Hatinya berbolak balik..

Kesakitan yang menyerang segala urat sarafnya seakan-akan menolak segala lelaki yang menghulurkan niat yang sebenar dalam ukhuwah yang telus. Bukan Mawar tidak sudi atau memilih siapa yang dia perlu terima, namun ketika ini bukanlah masa untuk dia terus memikirkan soal perasaan walau tidak dinafikan cinta itu fitrah.

Fakulti Pengurusan Maklumat, Uitm Puncak Perdana hari itu sungguh meriah dengan sambutan “Karnival Makanan Halal” di hujung sudut padang. Bangunan university yang tersergam megah dipenuhi dengan pelajar-pelajar yang terdiri dari pelbagai ragam dan masing-masing mempunyai urusan tersendiri. Ada di antara mereka yang sedang menghadiri kuliah, ada yang mengadakan perbincangan, ada yang menunggu kehadiran ahli kumpulan untuk menyiapkan tugasan.

Mawar berdiri di hadapan perpustakaan atas satu niat untuk menyiapkan tugasan semalam yang harus dihantar sekejap lagi. Dia perlu menyemak semula buat kali terakhir sebelum menghantarnya.

Selepas siap sahaja tugasan yang rasanya seperti masih belum 100% effort yang diusahakan, Mawar beredar dari perpustakaan dan beberapa helaian yang telah dirias kemas dengan kertas keras berwarna hijau. Mawar menyerahkan kepada Dr. Harun dengan keyakinan yang hanya 50%. Apapun, dia percaya jika diberi peluang dia pasti boleh melakukan yang lebih baik dari hasil yang telah bertukar tangan itu.

“Tahniah Mawar. Semoga berjaya”, kata-kata Dr.Harun disambut dengan senyuman mekar dari wajah Mawar sambil berterima kasih.


Selesai berjumpa dengan Dr. Harun, Mawar melangkah penuh semangat kerana tugasan yang lain menanti di hadapan lebih penting untuk diselesaikan dari memikirkan sesuatu yang membuatkannya meresa tertekan.

Terkesima Mawar apabila matanya bertembung dengan hamba Allah yang telah beberapa lama bermain di benaknya. Langkahnya terhenti..

“Assalammualaikum, Mawar.” Tegur hafiy.

“Waalaikumsalam..” balas Mawar seraya tertunduk segan.

Mawar cuba mencari kekuatan untuk memandang tepat wajah Hafiy. Segala perasaan dibuang jauh.

“Nak pergi kelas ke?”tanya Hafiy lagi.

“Ya… erm, maafla Hafiy saya nak cepat ni.”Mawar mencari alasan untuk mengelak.

Ya lah, matanya juga sedikit membengkak kerana tidur lewat semata-mata untuk menyiapkan tugasannya semalam.

“Oh, ok.. tapi, saya cuma nak beri awak sesuatu.” Hafiy menyerahkan sekotak hadiah yang kecil. Comel jer, tapi Mawar tidak berdaya untuk bertanya apatah lagi menolak.

“Terima kasih Hafiy.” Balas Mawar seraya meninggalkannya tercengang.

Mawar mengambil tindakan pantas. Dia segera mencari alasan untuk cepat beredar. Dalam hati Mawar, dia pasti akan memulangkan sekotak hadiah comel pemberian Hafiy tersebut.

Pulang dari kuliah, Mawar menangis menerima sebentuk permata pemberian Hafiy. Terkejutnya Mawar tuhan sahaja yang tahu. Di dalamnya, beserta sehelai kertas tertulis:

“Tiada beriman seseorang kamu, sehingga dia mencintai saudaranya, seperti dia mencintai dirinya sendiri.”

(HR Bukhari, Muslim)

“Umpama orang-orang yang beriman itu dalam kasih-sayang mereka, belas-kasihan mereka, serta rahmat-merahmati mereka, umpama tubuh, yang jika salah satu anggotanya mengaduh sakit, akan menurut semua tubuh itu dengan berjaga malam dan menanggung demam.”

(HR Muslim, Ahmad)

“Orang-orang yang merahmati orang lain akan dirahmati oleh Allah Maha Pengasih. Rahmatilah yang di atas bumi, niscaya kamu akan dirahmati oleh yang di langit.”

(HR Ar Tarmizi, Abu Daud & Ahmad)

“Dan orang-orang yang lebih dahulu dari mereka bertempat tinggal dalam kampung (Madinah) serta beriman, mereka menunjukkan kasih-sayang kepada orang-orang yang berpindah ke kampung mereka, dan mereka tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa yang diberikan kepada mereka (yang berpindah itu), bahkan mereka mengutamakan (kawannya) lebih dari diri mereka sendiri, meskipun mereka dalam kesusahan. Dan siapa yang terpelihara dari kekikiran jiwanya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.”

(Al-Hasyr: 9)

Kamu belum lagi beriman, sehingga kamu menyayangi (orang lain). Para sahabat berkata: Wahai Rasulullah! Kami sekalian penyayang. Ujar baginda pula: Sesungguhnya ia bukanlah dengan kesayangan seseorang kamu terhadap saudaranya semata, tetapi mestilah ia kesayangan terhadap seluruh manusia.”

(HR: Attabarani)

“Kasihanilah orang lain pasti kamu akan dikasihi.”

H.r.Al-Bukhari

Mawar hanya mampu termenung sambil matanya semakin layu dan dibuai mimpi indah. Ketika itu, Mawar melupakan segala apa yang terjadi sebentar tadi.

Keesokan paginya, Mawar terkejut dengan 10 missed call dan 5 message. SMS dibuka satu persatu.

“Mawar, Hafiy nak minta maaf dari hujung kaki sampai hujung rambut, Hafiy ikhlas menghargai Mawar seperti permata yang bersinar. Semoga mendapat keberkatan dan berjaya. Amin… Semoga kita berjumpa di syurga..” SMS Jam 12.30am. 12.12.2012

Message yang mengejutkan Mawar.

Dan, yang terakhir..

“Assalam Mawar, Hafiy kemalangan. Dia di ICU sekarang.” SMS dari Hafizah, sepupu Hafiy Jam 1.00am. 12.12.2012.

“Semoga ALLAH merahmati roh Hafiy. Mari kita sama-sama berdoa untuk aruah. Hafiy sudah kembali ke alam baqa.” Message jam 2.00am. 12.12.2012.

Hanya air mata dan sujud yang mampu Mawar panjatkan ke hadrat Ilahi. Namun, yang pergi tetap tidak akan kembali. Persahabatan dan Sayang baginya terlalu mahal untuk disia-siakan. Hanya doa yang mampu dipanjatkan sebagai tanda kasih berkekalan selamanya… Wallahu alam.

  1. Jangan siapkan assignment last minute
  2. Kenali, fahami dan ambil pengetahuan tentang penyakit thalessemia yang merupakan penyakit keturunan. Mereka tidak menampakkan apa-apa tanda luaran / fizikal tetapi ia melibatkan sel darah merah.
  3. Buat pemeriksaan darah – Adakah anda pesakit, pembawa, @ penghidap thalessemia? Ia amat penting demi masa depan.
  4. Menurut satu Riwayat Ahmad, “Apabila keluar berdua-duaan antara lelaki dan wanita, orang ketiganya adalah syaitan”.
  5. Raihlah cintaNYA dahulu dengan mendapatkan keberkatan dalam menuntut ilmu @ tetapkan matlamat sebelum mendapatkan cinta manusia.
  6. Jangan menyalahkan takdir sekiranya cinta tetap hadir kerana ia fitrah, dan bersyukurlah padanya. Boleh berkasih sayang namun, biarlah ia setelah menjadi yang halal.

Perlu diingatkan cerita ini sekadar rekaan semata. Tiada kaitan dengan yang hidup @ yang telah meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails