About Me

My photo
seorang hamba Allah di muka bumi barakah; yang mencari sinar keimanan, Ummah Rasullullah; juga da'ie yang bertugas sebagai Murabbiyyah si Kecil... sedang bermujahadah mencari redha Ilahi... Wallahualam.. Salam Ukhwah... Jazakallah... **Thinkingg,,,Analyzing,,,Deciding for Writting... Selagi diberi kekuatan atas anugerah Ilham dari Ilahi, terus menulis dan menulis... mencari rahmat dan cintaNYA yang tidak bertepi..

Followers

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Allah bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Allah lah penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.." ameen~~~
[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Wahai Allah yang mempunyai kuasa pemerintahan! Allah lah yang memberi kan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Allah kehendaki. Allah lah juga yang memuliakan sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang menghina sesiapa yang Allah kehendaki. Dalam kekuasaan Allah lah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Allah Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Allah lah yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Allah jua lah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Allah lah jua yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Allah jua lah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Allah jualah yang memberi rezki kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dengan tiada hitungan hisabNYA" Ameen~~ [Surah Al-Imran; Ayat 26-27]

Sunday, November 27, 2011

LILIN TERAKHIR BUAT SARAH..



Sambil meneliti senarai tugasan yang perlu disiapkan, Syuhaibah menaip beberapa baris ayat untuk tugasannya yang keempat. Research Paper yang bertajuk “Psychology in Kids” dalam pengajiannya untuk menamatkan Sarjana Muda “Pendidikan Awal Kanak-Kanak” di Universiti Pendidikan Sultan Idris sedang disiapkan. Matanya cukup laju meneliti beberapa helaian kertas di hadapannya, sambil sesekali berganti arah ke beberapa buah buku di sebelah kanannya. Kaca matanya diperbetulkan apabila dia mengecilkan matanya kerana kurang jelas.

Kita hanya mampu merancang dan selebihnya hanya Allah yang akan menentukan. Itulah hukum alam. Sebenarnya Syuhaibah merupakan graduan Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Malaya. Namun, kecintaannya terhadap dunia perkembangan si kecil membuatkan dia lagi jauh dari landasan bidang yang diambil sebelum ini. Dia sanggup terjun di bidang lain yang melengkapkan 2 gulung ijazah muda sekaligus. Syuhaibah seorang gadis yang cekal melalui pengajiannya yang bukan mudah. Setiap hari dia perlu berulang alik ke universiti dan pejabatnya. Syuhaibah merupakan pembantu peguam di Syarikat bapa saudaranya di Kuala Lumpur. Selain itu Syuhaibah juga mengajar sambilan di Pusat Tuisyen berhampiran rumahnya.

Kesebokannya tidak pernah melupakan dia kepada pencipta yang Satu yang telah mengurniakan dia kejayaan seperti itu. Walau segalanya agak pahit dan berat untuk dipikul, dia pasti ujian itu akan menambahkan lagi keberkatan dan kemanisan dalam kehidupannya setelah berjaya kelak. Sememangnya, Allah itu Maha Adil. Dia pasti akan memberikan kejayaan juga, dan DIA tidak akan sewenang-wenangnya memberikan kejayaan tanpa sesuatu yang sukar.

Sedangkan dalam Al-Quran, surah Al-Insyirah menegaskan sebanyak 2 kali “Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan” ayat 5 & 6. Maknanya, tidak perlu berputus asa di awal usaha. InsyaAllah, ia pasti membuahkan kejayaan yang lebih bermakna andai kita sabar dan cekal.

Dilatih sebagai seorang peguam yang tangkas, Syuhaibah pantas dalam setiap tindak tanduknya. Hari ini merupakan hari cuti “Krismas” dan dia berehat bersama keluarga di kampung. Setiap kali menghabiskan masa di kampung hatinya pasti bahagia dengan tawa dan gurauan sanak saudara. Syuhaibah seorang gadis yang periang. Dia cukup gemarkan tawa.

“Mak cu, tolong alia boleh?” si kecil yang menarik tanggannya itu dibiarkan melakukan apa sahaja.
“Ye sayang, boleh. Alia nak apa?” Syuhaibah menjawab lembut nada keanak-anakkan.
“Alia nak Mak cu ajar baca bole?” si kecil yang berusia 3 tahun itu sememangnya cerdik dan mudah menangkap.
“Boleh sayang. Jom kita baca kat depan” Syuhaibah berlari-lari anak diikuti dengan Alia yang tertawa ria.

Begitulah setiap kali pulang ke kampung, pasti hatinya terhibur dengan telatah anak kakaknya yang sering membuat hatinya bahagia.

Syuhaibah tidak lokek ilmu, setiap apa yang dia miliki pasti akan ditaburkan kepada sesiapa sahaja samaada anak saudaranya, pelajarnya mahupun saudara maranya yang lain.
Pada awalnya Syuhaibah tidaklah terlalu peyayang sehinggakan semua telatah si kecil mampu dilayan. Namun, setelah sekian lama memahami, menganalisa dan mengkaji dunia kanak-kanak, kini dia mengerti, kanak-kanak adalah bersih dan suci. Mereka belajar melalui apa yang mereka lihat, pegang, rasa. Apa yang mereka terima adalah sesuatu yang mereka pelajari. Jika mereka menerima layanan yang kurang sempurna dan nak tak nak pastinya kanak-kanak itu akan membesar dengan perhatian yang kurang. Namun, sekiranya, keikhlasan diiringi dengan kejujuran dalam mencurahkan kasih sayang, pendidikan yang sempurna dan mengikut fitrahnya, insyaAllah, mereka akan membesar dengan seimbang dan sempurna fizikal dan mental.

Syuhaibah melalui rutin hariannya seperti biasa. Hari berganti hari, dan minggu membuka minggu yang baru dan seterusnya bulan berganti bulan dan tahun meninggalkan tahun yang berlalu. Akhirnya, Syuhaibah menamatkan pengajiannya dengan kepujian kelas pertama. Bahagia menyelubungi kehidupannya yang cukup yakin pada janji ALLAH bahawa menuntut ilmu juga merupakan kefarduan dan pasti mendapat pahala di sisiNYA seandainya ia bermanfaat di dunia dan akhirat. InsyaALLAH.

Kini, Syuhaibah meneruskan langkahnya dalam bidang pendidikan kanak-kanak yang sungguh mencabar. Setiap hari merupakan perjuangan buatnya. Kanak-kanak pelbagai ragam cukup mengujinya. Teori yang dipelajari tidak sama dengan melaluinya sendiri, dalam erti kata melalui pengalaman. Namun, Syuhaibah sabar atas rasa kecintaannya yang tinggi dengan anugerah Allah ini.

“Teacher, Afi pukul saya..” menangis si Hariz kerana berkelahi.
“Ok… don’t cry sayang. Afi, come dear..” Syuhaibah melambai-lambai ke arah si kecil yang kerap memukul kawan. Pendek kata memang suka mencari pasal dengan orang lain.
“So, sekarang teacher nak tahu, Afi buat apa kat Hariz sayang?” Syuhaibah bertanya lembut.
“Hariz ambil pensil Afi…” Afi merengek cuba mengadu.
“Ok, Hariz ambil pensil Afi ye?” Syuhaibah cuba mencari keadilan. Sememangnya dia dilatih untuk menegakkan siapa yang benar dan salah namun bukanlah memberi hukuman sewenang-wenangnya. Setiap kesalahan pasti ada perbicaraan.
“Hariz pinjam je..” Hariz membela diri.
“Tapi, Hariz mintak kebenaran tak? Afi bagi pinjam tak?” Syuhaibah menguji kefahaman si kecil mengapa dia tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil barang orang lain tanpa kebenaran.
Hariz terkulat-kulat sambil tanggannya menggosok-gosok mata. Hafiy hanya terkebil-kebil memahami persoalan Syuhaibah. Mungkin mereka faham keadaan yang sepatutnya berlaku.
“Ok, sekarang teacher nak cakap. Jika kita ambil barang kawan tanpa kebenaran, itu dikira sebagai mencuri dan ia berdosa. Kalau Hariz mintak kebenaran, Afi tak adalah nak marah dan pukul. Jadi sekarang Afi, Hariz salam ya sayang.” Syuhaibah mententeramkan keadaan.
Akhirnya anak yang kecil mengerti kenapa perlu meminta kebenaran. Tangis berakhir dan Syuhaibah tersenyum bahagia melihat mereka damai semula.

“Hari ni kita akan belajar Adab Menghormati Guru. Tak lama lagi Hari Guru. Jadi, teacher nak u all semua faham apa adab untuk kita menghormati guru. Sebelum teacher nak tanya, siapa yang sayang guru?” Syuhaibah memulakan kelas Fardu Ain dengan soalan yang santai.
Saya!!!..

Serentak semua mengangkat tangan dengan senyum.
“Baiklah kelas, kalau sayang dekat guru kena buat apa?” Syuhaibah menguji.
“Doa untuk guru!” jawab salah seorang anak kecil yang duduk di hujung kanan.
“Alhamdulillah, bagus. Selain mendoakan kesejahteraan guru-guru, kita juga kena dengar cakap cikgu. Cikgu minta kita buat homework kena buat, Cikgu mengajar jangan bising sebab, siapa yang pandai nanti, u all juga. Dan, sesiapa yang melihat muka cikgu juga dapat pahala.” Syuhaibah meneruskan kata-katanya sesuai dengan perkembangan si kecil.

Kelas Fardu Ain diteruskan dengan bab yang seterusnya. Selesai menerangkan serba ringkas, Syuhaibah meminta mereka menulis dan memberikan homework untuk disiapkan di rumah bersama ibu bapa mereka. Di situlah peranan ibu bapa dalam melengkapkan lagi proses pembelajaran si kecil.


16 May 2011

Hari Guru tiba, seluruh sekolah sebok dengan sambutan yang serba meriah. Tak terkecuali Sekolah Kebangsaan Putra Mahkota yang dipenuhi dengan bunga-bungaan.
Syuhaibah tiba awal pagi itu. Setibanya di pejabat, dia mengemas meja dan menyusun beberapa buku agar nampak teratur. Sambil itu dia mengemaskini rekod pelajar dan laporan mingguannya yang diminta oleh Guru Besar setiap minggu.

Hari ini Syuhaibah mengenakan Jubah lembut berwarna putih. Al maklumlah hari Jumaat, hari yang mulia, penghulu segala hari. Setelah mandi sunat jumaat pagi tadi tanggannya laju mencapai jubah putih dan berselendang labuh putih senada yang menampakkan keayuan dan kelembutannya.

Penampilan baginya biarlah simple tetapi selesa.

“PERHATIAN KEPADA SEMUA GURU, PERHIMPUNAN MAJLIS SAMBUTAN HARI GURU BERMULA SEKARANG. SILA BERKUMPUL DI DEWAN KAYANGAN, BLOK 1”

Pengumuman telah berkumandang dan Syuhaibah segera menghayunkan langkah menuju ke Dewan Kayangan yang tersergam cantik.

Sambutan hari guru tahun ini sungguh meriah. Mereka cukup bijak merancang persembahan demi persembahan menarik dan menghiburkan hati guru-guru yang banyak menabur jasa dan bakti.

Sedang Syuhaibah asyik mefokuskan perhatianny kepada persembahan pelajar kelas 4 Hanbali, dia dikejutkan oleh satu suara.

“Selamat Hari Guru Cikgu. Terima Kasih melayan kami dengan baik.” Sarah, pelajar tahun 3 yang sememangnya cukup baik pekertinya menghulurkan sekuntum bunga ros hidup yang segar.

“Ya Allah, terima kasih Sarah!”Syuhaibah tersenyum lantas satu ciuman kasih singgah di pipi comel Sarah.

Selepas beberapa minit sekumpulan pelajar Afi, Hariz, Faris dan Didi menghampiri Syuhaibah dan memberikan bungkusan hadiah dan beberapa kuntum bunga. Syuhaibah hanya mampu tersenyum sambil menahan air mata yang bergenang di sebalik kelopak mata yang tabah.

Begitu rupanya perasaan seorang guru yang diraikan ketika sambutan sebegitu. Bukan dia minta untuk diraikan, cukuplah menghargai dengan sebuah kejayaan dan memanfaatkan ilmu yang telah dicurahkan selama-lamanya.

Tamat sahaja majlis, Syuhaibah kembali ke pejabat dan duduk menghadap komputer ribanya. Sambil log in, dia terpandang sekotak hadiah yang berbalut kertas corak rona putih dan satu sampul surat yang disisinya ada sekuntum bunga.

“Ya Allah, siapa yang beri ni. Salah orang kot” Syuhaibah berkata di dalam hati sambil membelek-belek andai ada nama yang bukan untuknya. Mungkin tersalah meja ke.

Setelah diteliti sememangnya hadiah dari pelajarnya. Aida, seorang pelajar yang dahulunya corot tetapi, setelah mendapat tindakan disiplin akhirnya dia berubah. Antara 10 pelajar yang cemerlang.

Kad dibuka dan Syuhaibah membaca perlahan. Kaca matanya di letakkan di sisi.
“Assalammualaikum teacher. I would like to thank for everythings. Teacher tak jemu ajar saya, marah dan tegur saya. Teacher buat saya sedar. No words to describe how I love u. Tapi, saya dah pergi buat selamanya. Saya sakit leukemia, semalam saya dapat salam teacher tapi saya tak nak teacher sedih saya nak pergi, sebab tu saya tak nak bagitau. Saya minta mama bagi hadiah nie lepas saya pergi. Saya doakan teacher bahagia dunia akhirat dan mendapat keampunan. Semoga Allah beri teacher syurga. Amin…”

Air mata bercucuran. Syuhaibah menahan sebak… Mengapa kesakitan sebegitu seharusnya dirahsiakan. Apa salahnya dia dimaklumkan, sekurang-kurangnya dia dapat berbakti menjaga dan menjadi guru yang berjasa untuk kali terakhir buat anak didiknya.

Namun, setiap pertemuan, perpisahan dan ajal maul itu di tangan Tuhan. Syuhaibah hanya mampu berdoa semoga kasih Sarah akan membawanya ke syurga dan dia akan dipertemukan di sana.

“Mulianya hatimu si kecil ku sayang…” bisik hati Syuhaibah.
Masih segar di ingatannya pada suatu hari..
“Teacher, mama dengan papa tak sayang Sara…” sambil teresak-esak si kecil mengadu.
Syuhaibah tercengang. Di mindanya terfikir bagaimanalah kanak-kanak sekecil itu boleh berperasaan sebegitu. Segera dia cuba mengorek dan mencari punca kesedihan Sarah.
“Jangan cakap macam tu sayang. Papa dengan Mama sayang Sarah la.. Cuma mereka tak tunjuk je. Kenapa Sarah cakap macam tu sayang?” Syuhaibah mententeramkan keadaan.
“Mama dengan Papa selalu bergaduh kuat-kuat, marah Sara.. Tak nak peluk Sara.” Air mata si cilik bercucuran lagi.
“Ya ke… hmmm, mama dengan papa penat kot. Jadi, Sarah jangan lah buat mama dengan papa marah Sara pula ye… Sara kena dengar cakap mereka, jangan minta yang bukan-bukan, boleh?” Syuhaibah semakin simpati dengan anak didiknya itu.

Dengan sayu si kecil itu menganggukkan kepalanya.

Sejak dari itu mereka semakin akrab. Syuhaibah umpama ibu bagai Sarah. Bagi Syuhaibah, jika kasih sayangnya mampu meringankan beban si kecil yang tak berdosa dan putih bersih, dia sememangnya tidak lokek memberikan perhatian yang lebih kepada Sarah.

Syuhaibah tersedar dari lamunan… Dia beristighfar… Sesuatu yang lepas tidak seharusnya dikenang. Namun, cukup bermakna dalam kehidupannya.

Hadiah di hadapannya dibuka perlahan-lahan, cermat secermat dirinya menjaga hati Sarah semasa hayatnya. Kertas pembalut yang berona putih bercorak tanpak sayu dengan suasana hari itu.

Kotak dibuka. Sebuah Al-Quran, dan sehelai sejadah menjadi satu alunan zikrullah buat aruah yang pergi tanpa pesan. Syuhaibah cuba bertahan dan tabah melalui saat-saat kepiluan itu.

Betapa hidup ini singkat, yang terlalu muda sudah pergi dulu… Tapi, semua itu kan takdir. Sekiranya ajal menjemput esok tiada siapa yang dapat menolak…

Pemergian Sarah meniupkan semangat Syuhaibah lagi untuk menjalankan amanah yang diberikan sebaiknya kepada pelajar lain. Baginya, hanya melalui ladang ilmu itu sahaja lah dia dapat menggandakan amalannya sebagai bekalan ke alam sana. Setiap apa yang ditarbiyahkan menjadi persoalan di akhirat kelak agar menjadi titian untuk mendekatkan dia ke syurga hakiki…InsyaALLAH…


MORAL OF THIS STORY
1. Jangan berputus asa dengan ujian hidup.
2. Tidak semestinya bidang kerjaya selari dengan bidang kepakaran kita. Namun, biarlah ilmu bermanfaat dalam apa jua bidang.
3. Menuntut ilmu adalah dituntut
4. Buat para guru, ikhlas dan didiklah kanak-kanak sebaiknya agar mereka dapat membesar dengan seimbang dan cemerlang
5. Mempunyai komunikasi yang baik dengan pelajar
6. Buat ibu bapa berilah kasih sayang dan perhatian sepenuhnya kepada anak-anak anda agar mereka membesar dengan seimbang dan cemerlang, insyaAllah.
7. Kita hanya mampu merancang, selebihnya Allah yang menentukan
8. “Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan,” Surah Al-Insyirah, ayat 5,6

CERITA INI HANYA REKAAN YE… DI KALA ASYIK MENAIP ASSIGNMENT, TANGAN INGIN MENULIS UNTUK RENUNGAN BERSAMA.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails