About Me

My photo
seorang hamba Allah di muka bumi barakah; yang mencari sinar keimanan, Ummah Rasullullah; juga da'ie yang bertugas sebagai Murabbiyyah si Kecil... sedang bermujahadah mencari redha Ilahi... Wallahualam.. Salam Ukhwah... Jazakallah... **Thinkingg,,,Analyzing,,,Deciding for Writting... Selagi diberi kekuatan atas anugerah Ilham dari Ilahi, terus menulis dan menulis... mencari rahmat dan cintaNYA yang tidak bertepi..

Followers

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Allah bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Allah lah penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.." ameen~~~
[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Wahai Allah yang mempunyai kuasa pemerintahan! Allah lah yang memberi kan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Allah kehendaki. Allah lah juga yang memuliakan sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang menghina sesiapa yang Allah kehendaki. Dalam kekuasaan Allah lah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Allah Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Allah lah yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Allah jua lah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Allah lah jua yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Allah jua lah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Allah jualah yang memberi rezki kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dengan tiada hitungan hisabNYA" Ameen~~ [Surah Al-Imran; Ayat 26-27]

Thursday, September 30, 2010

Cinta Ciber..






Assalammualaikum buat tatapan semua pembaca blog KataHatiPuteri,

Sebenarnya puteri terpanggil untuk mencoretkan sesuatu untuk tatapan semua, pemahaman semua agar semua blogger yang fanatik faham dan tidak menyalahanggapkan tindakbalas puteri.

Okay, secara lebih jelas dan umum apa yang puteri katakan nie berkisar pada tajuk "Cinta Ciber" sesama blogger.. Dan puteri bukanlah seorang yang mudah terjebak pada Cinta Ciber. Sebenarnya, niat utama puteri menceburi dunia Blogging nie bukanlah untuk "mencari cinta" atau pun memburu seseorang. Jauh sekali mencari perhatian..

Dalam 2 tahun membesar dan matang melalui dunia penulisan blog yang bagi sesetengah orang amat membazirkan masa ni, puteri mulai +ve dalam berkomunikasi, dan menolak pendapat yang mengatakan blog membuang masa. Berbalik pada "Cinta Ciber", bagi puteri memang tak dinafikan ada baik dan buruknya menjalinkan rasa hati melalui dunia ciber sebagai platform titik perkenalan dan pertemuan. Puteri tidak menyangka sama sekali, penulisan puteri mendapat perhatian seseorang.. Secara umumnya, sedari dari awal mungkin seseorang akan mengkaji, menilai insan yang diminati seterusnya meluahkan rasa dan perasaan di hati apabila cinta mulai berputik dan mungkin membuak-buak untuk disampaikan kepada insan yang diminati. Amat beranilah seseorang yang meluahkan rasa cinta dan hatinya dengan berkata jujur dan memperkenalkan dirinya yang sebenar. Namun, ada sesetengahnya yang hipokrit dan tidak jujur mengakui identiti dan personaliti diri..

Justeru, bila ditanyakan soal percaya atau tidak, mungkin pada puteri jauh tidak mempercayai dan mengakui kebenaran niat seseorang itu.. Maksudnya, puteri amatlah sukar nak mempercayai "perkenalan ciber" yang bukan perkenalan biasa. Tetapi, menjadi luar biasa apabila insan itu terlalu fanatik dan hipokrit. Ada sesetengah berkata, u tak tahu.. Mungkin dia ikhlas dan benar jujur dengan perasaannya. Kemungkinan dia tidak bersedia dan berani berterus terang pada pertama kalinya.. Cuba kenali dia sejujurnya dan nilailah apabila tiba waktu yang sesuai..

Nak menilai lagi? Sudah terang lagikan bersuluh, dia datang memang membawa niat yang baik. Ukhuwah, tapi.. niat yang suci tu terpadam oleh keinginan yang drastik! Hanaya kerana sekeping gamba, terpesona pada kecantikan anugerah Allah.. Dalam satu masa, keraguan menidakkan keikhalasan kunonnya.. Mana satu yang harus dipercayai?

Untuk mengelakkan penipuan, dan hak sebagai pengguna ciber, puteri tidak akan mudah mempercayai pada sebarang unsur yang meragukan waima dia berterus terang sekalipun. Bukan puteri sombong, tapi.. kita masih perlu pergi ke dunia realiti, bukan masih dipermainkan di alam fantasi.. Sekian buat coretan kali ini.. khas buat sesiapa yang terasa. Okay..



Puteri bukan menolak kata Cinta Ciber nie xbaik semuanya.. Cuma, kena sentiasa berwaspada pada realiti dunia ciber yang sering menjeratkan manusia.. InsyaAllah, selagi puteri akan mempertahankan hak sebagai pengguna ciber dengan menggunkan internet di atas niat dan platform yang betul!.. May Allah Bless me.. Wassalamm..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails