About Me

My photo
seorang hamba Allah di muka bumi barakah; yang mencari sinar keimanan, Ummah Rasullullah; juga da'ie yang bertugas sebagai Murabbiyyah si Kecil... sedang bermujahadah mencari redha Ilahi... Wallahualam.. Salam Ukhwah... Jazakallah... **Thinkingg,,,Analyzing,,,Deciding for Writting... Selagi diberi kekuatan atas anugerah Ilham dari Ilahi, terus menulis dan menulis... mencari rahmat dan cintaNYA yang tidak bertepi..

Followers

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Allah bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Allah lah penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.." ameen~~~
[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Wahai Allah yang mempunyai kuasa pemerintahan! Allah lah yang memberi kan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Allah kehendaki. Allah lah juga yang memuliakan sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang menghina sesiapa yang Allah kehendaki. Dalam kekuasaan Allah lah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Allah Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Allah lah yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Allah jua lah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Allah lah jua yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Allah jua lah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Allah jualah yang memberi rezki kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dengan tiada hitungan hisabNYA" Ameen~~ [Surah Al-Imran; Ayat 26-27]

Monday, May 12, 2014

Sebuah pertemuan pertama dan terakhir...

Semalam antara nasihat yang sentiasa menjadi pegangannya.
Aina, cukup menjadi teman setia di kala suka dan duka.
Hari ini, rindu pada ibunya semakin menebal.
Hatinya ingin mengadu kisah hatinya,
Niat mahu meluahkan apa yang terjadi,
Supaya nanti dia tidak dipersalahkan.
Sejak dari awal ibunya tahu dia berkenal dan saling bertakruf dengan seorang yang dipercayai.

Setelah berkira-kira akhirnya nombor mama didail.
Telefon bersambut.

"Assalammualaikum mama, kakak ni," Nurul memulakan bicara.
"Oh Nurul. Sihat ke kakak?", suara mamanya dari kejauhan.
"Sihat alhamdulillah. Rindu mama la.. lama tak jumpa"
"Ye la kakak kenapa tak balik? Lama mama tunggu"
"Kakak sebok la ma. Tunggu next month ye in shaa Allah kakak balik."
"Ok. Balik tau mama rindu sangat. Semalam pun mama nangis ingat kakak."
"In shaa Allah mama. Mama jangan sedih."
.......

Telefon tanpa suara seketika.

Nurul.diam.

Dari kejauhan mama memanggil-manggil namanya.

"Kakak kenapa ni? Okay ke?"
"Mama, kakak rasa sedih sangat. Tak tahu nak cakap macam mana. Kakak tak tau nak luah kat siapa. Kak tak kuat." suara anak emak itu teresak-esak.

Sedih menyelubungi hati wanitanya.

"Kenapa ni nak?" pujuk puan Rania.
"Semalam kak dah jumpa Zahrul dan dia ok sangat, tapi kak memang dari awal kalau sekadar berkawan siapa pun kak tak nak.. kak pun dah janji tu first and last jumpa."
"Kakak dah tak berkawan ke maksudnya?"

"Ye ma. Kakak tak boleh terus berkawan walaupun dia baik sangat."
"Kenapa?"
"Kakak nak jaga syariat untuk bercinta selepas nikah sahaja. Jumpa dan berbual terlalu banyak tu bagi kakak dah menjurus kepada'percintaan' kan?
"Tapi zaman sekarang mana ada orang sebaik tu kak. Tapi mama tahu kakak dah berubah."
"Ye ma, dulu memang kak tak kisah berkawan tapi kak dah berubah ma. Kak nak menjaga suci dan tinggi nya nilai cinta. Bak kata ustazah fatimah syarha cinta high class tu.."
Mama tegelak kecil.
"Mama jangan gelakkan kak"

"Mama faham. So, kakak takde perasaan dengan Zahrul kan?"
"Mama... Memang kakak takda apa-apa soal hati dengan Zahrul. Tapi, kak sedar perasaan lepas kami decide setuju untuk tak saling berhubung. Sedih la mama"
"Nurul suka Zahrul?" Puan Rania cuba meneka.
"Entah la mama. Kalau kakak suka pun hidup kami berbeza. Lagipun, kakak jaga syariat. Biar yang approach tu direct ke mama & ayah. Kakak tak nak berdosa dengan maksiat hati, mata dan lain lagi. Sebab tu kak tak nak layan sangat, sebab kak takut hati kak jatuh terpikat. Nak pandang mata dia pun kakak berdebar. Jadi baik kakak undur diri. Kakak tak nak terhutang budi walau sikit pun sampaikan minum pun kak bayar sendiri"

"Ya Allah kakak ni...Sampai macam tu sekali?"
"Ye mama kak memang jaga sangat. Bila dah berbual tentang tak tengok wayang ke, kakak terus terkejut. Tergamak dia tanya macam tu dah tengok kakak jenis macam ni..."

"Kenapa kakak tak cakap terus terang je?"
"Kakak malu mama, on that day blur sangat. Macam kelu tak dapat nak cakap apa-apa."

"Sekarang ni kakak yang sedih. Sian anak mama.."

"Kak nak buang semua diary kak. Tak boleh simpan. Kalau kak baca, nanti menangis!.. Setiap kali lukis gambar ada value dan kisahnya. "
Suara semakin sebak..
Puan Rania hanya mampu memujuk dari kejauhan.

"Sabar ye kakak. Oh ya haritu kak jumpa macam mana?"
"Tu la mama, kak first time. Memang tak reti nak jumpa lelaki. Lainlah kalau kawan study yang dah kenal lama ke, jumpa ramai ke. Memang tak kekok. Ni berdua je.. First time.  Memang kak blur, tak tahu nak buat apa. Tapi kak dah cakap kak hanya simpan keindahan hati dan akan buka seluasnya untuk yang halal" Jawab Nurul.

"Oh... Zahrul tahu? kakak pun kenapa tak ajak kawan?"
"Dia tak bagi. Kakak percaya dan respect dia."

"Mama, lepas kak balik Zahrul duduk lama kat situ. Kak tak perasan waktu tu... Kawan kakak yang intai dari jauh. Kakak tak treat him nicely. The most important thing yang kakak takut azab balasan Allah ma. Tak mustahil kakak dilayan sebegitu  oleh orang lain suatu hari nanti."

"Ye ke... tak apalah kak tak biasa. Allah Maha Pengampun. Doa doa dan doa banyak-banyak. Allah Maha penerima taubat. In shaa Allah"

"Mama, betul tak tindakan kakak?"
"Sebenarnya kakak agak drastik. Terburu sikit. Tapi mama percaya kak dah fikir habis habis & buat keputusan dengan istikharah."

"Allah decide for us mama. Kak dah fikir lama yang kak tak layak dengan Zahrul. Lepas jumpa memang kak janji nak stop semuanya. Kebetulan dia pun kata kakak tak sesuai. Memang Allah dah bagi hint awal. Tapi kakak masih terus berkawan sampailah kami jumpa".

"Ok mama faham. Tapi mama pun terkilan sebab mama baru nampak kak happy je haritu"
"Mama, kakak pun tak sangka"
"Mama rasa Zahrul marah kakak tak? Selama ni kak advice dia reduce rokok, then sekarang tengok dalam whatsapp profile dia gambar rokok."
"In shaa Allah, kalau Zahrul ikhlas dia tak marah. Mungkin dia ada sebab tertentu. Bersangka baik lah kak.
"In shaa Allah ma"

"Kak, sebenarnya ada orang tanya tapi mama tak cakap dengan kakak sebelum ni."

"Ma... takpe lah kak malas nak fikir lagi, biar kakak recover dulu hati ni entah sampai bila. Mama doakan hati anak mama ni terbuka ye. Tapi yang pasti kak memang rasa lain sangat. Hiba yang tak dapat nak described. Rasa bersalah pun ada, remuk hati bila kenangkan, confuse dan macam-macam lagi."

"Kak ingat Allah ye. Ni semua ketentuan. Allah yang izinkan. Kalau memang dah jodoh jauh macam mana mesti bersatu. Kalau bukan jodoh berapa lama berkawan dan sayang macam mana pun tak mungkin terjadi. Kun fayakun.,"

"In shaa Allah ma. Doakan kakak."
"Jangan serik untuk berkawan lagi ye."
"Oh... buat masa ni memang kakak dah tawar hati ma. Mama doakan untuk kakak ye."
"In shaa Allah. Sentiasa doakan setiap masa."

Air mata yang bersisa disapu, ingatannya segera pada alunan zikrullah yang memuji Nama Allah. Hari itu berakhir dengan pujian atas segala dugaan dan pelajaran yang cukup menusuk jiwa.

Doanya moga tiada dendam di hati antara satu sama lain, sebaliknya ukhwah fillah.

Tersimpan kemas kata ibunya, "Kalau  memang dah jodoh, jauh macam mana pasti bersatu. Kalau bukan jodoh, sayang dan berapa lama berkawan pun tak mungkin terjadi. Kun fayakun."

Jadilah perempuan baik yang bercinta wahai anakku. Cintakan Allah yang utama. Do the Best, let Allah do the rest. Pastikan cinta yang halal.

Jari jemari Nurul menekan butang click blognya. CLICK

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails