About Me

My photo
seorang hamba Allah di muka bumi barakah; yang mencari sinar keimanan, Ummah Rasullullah; juga da'ie yang bertugas sebagai Murabbiyyah si Kecil... sedang bermujahadah mencari redha Ilahi... Wallahualam.. Salam Ukhwah... Jazakallah... **Thinkingg,,,Analyzing,,,Deciding for Writting... Selagi diberi kekuatan atas anugerah Ilham dari Ilahi, terus menulis dan menulis... mencari rahmat dan cintaNYA yang tidak bertepi..

Followers

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Allah bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Allah lah penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.." ameen~~~
[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Wahai Allah yang mempunyai kuasa pemerintahan! Allah lah yang memberi kan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Allah kehendaki. Allah lah juga yang memuliakan sesiapa yang Allah kehendaki, dan Allah jualah yang menghina sesiapa yang Allah kehendaki. Dalam kekuasaan Allah lah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Allah Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Allah lah yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Allah jua lah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Allah lah jua yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Allah jua lah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Allah jualah yang memberi rezki kepada sesiapa yang Allah kehendaki, dengan tiada hitungan hisabNYA" Ameen~~ [Surah Al-Imran; Ayat 26-27]

Friday, May 25, 2012

Tetapkan niat.. Tanamkan azam~

Bismillahirrahmanirrahim...

Sepulang dari bekerja.. Seperti biasa. Komputer riba dipasang.. Mata dicerahkan oleh membaca melalui paparan skrin komputer riba. Hati dibersih dengan zikrullah.. Allahurabbi... Penat, namun hidup perlukan pengorbanan.. 

Sekilas mata menoleh pada susunan kata-kata pujangga... 

"Hidup ini bukanlah satu jalan yang datar dan ditaburi bunga melainkan adakalanya disirami airmata dan juga darah" HAMKA.

Ya, benar! Cukup setuju.. 

Hidup tidak pernah menjanjikan kemanisan sahaja. Tapi, ia sebuah madrasah kehidupan yang mana kita perlu belajar untuk merasai semua yang kita sendiri lakukan... Pernah tak kita nilai... kenapa semua dugaan terjadi kepada kita? Baiklah.. sekiranya ia dikatakan taqdir.. Ya, itulah pertamanya... kita mesti percaya pada ketentuanNYA. 

Kedua, sekiranya ia datang dari kesilapan kita, dan ada puncanya.. Kita perlu audit semula.. Mungkin, suatu masa dahulu kita pernah melakukan perkara yang sama dengan orang lain... Tetapi, kita gembira dengan apa yang telah kita lakukan.. Kini, bila ia dirasa sendiri oleh kita... barulah terasa zalimnya perbuatan itu. Tetapi.. Allah Maha Penyayang... DIA pasti memberi ujian itu mengikut kemampuan kita... Allahurabbi..

Nobody is perfect. Saya percaya setiap dari kita pernah melakukan silap. Ya, mustahil jika kita tidak pernah melakukan kesalahan... Nobody is perfect. But we try to be as good as we can.. InsyaAllah, mulai saat ini marilah jadi muslimah yang baik!... Percaya pada janji ALLAH.. Jika dahulu, ujian datang pasti hati bimbang, jiwa kecewa.. Tapi kini tidak lagi. Hanya senyuman mampu merawat kekesalan dan hanya zikrullah menjadi ubat duka.. insyaAllah..

Sabar menghadapi musibah adalah sebesar-besar erti sabar di mana sabar itu sendiri memerlukan kesabaran pula. Bala dan musibah menunjukkan adanya perhatian dan kasih sayang Allah. Oleh itu, bersyukurlah kerana syukur yang sedemikian setinggi-tinggi erti syukur. Imam Syafie.



Mari sama-sama renungkan nukilan hati di kesempatan yang ada..


Kita hanya hamba Allah,
Kita diseru untuk mengamalkan kebaikan..
Kita di hidupkan dengan pelbagai amanah 
Setiap dari kita memegang amanah Allah..
Untuk menjadi muslim yang baik,
Kita di lahirkan dengan sempurna iman,
Indah berseri ciptaan Allah..
namun, pernahkah kita fikirkan..
Bagaiman untuk mengekalkan fitrah yang indah,
Fitrah yang suci dan bersih?

Kita merungut di kala duka,
Kita menangis teresak-esak sambil menyalahkan takdir..
Andai aku..
Jika aku..
Jika tidak..
Kalau semalam lah..
Kalau macam ni lah..
Kalau macam tu lah..
Andai aku tak buat lah..
Kata-kata tu menjadi pertuturan hati..

Sedarkah kita?

Atas silap kita? atas kelalaian kita?
Merupakan tarbiyah ALLAH..
Merupakan aturan ALLAH..
Menyimpan maksud dan hikmah tersendiri..
Allah tetapkan bersebab..
Allah cipta kura-kura bertutup keras bersebab,
untuk melindungi diri..
Kura-kura kelihatan lambat berjalan, 
namun ia tetap melindungi diri dengan bersungguh-sungguh,
bersemangat dan tidak pernah putus asa,
seperti yang kita sering dikhayalkan dengan kisah sang arnab dan sang kura-kura berlumba.. Akibat kesombongan arnab, kura-kura yang menang..
Sebab apa, sebab kecekalan hati kura-kura tanpa rasa putus asa dan malas meneruskan perjuangannya.. 
Tatkala ia terluka sekalipun, ia tetap teguh berjalan..
sehinggalah ke garisan penamat..
ia tidak pernah berhenti.. biarpun memakan masa, namun ia tetap dihabiskan sehingga garisan terakhir..
Allahurabbi..


Bagaimana dengan kita? dan saya juga..?

Ujian menimpa cukup menguatkan?
atau.. kita rebah dalam limpahan air mata?
lantas... kecewa dan patah semangat untuk meneruskan perjuangan untuk terus hidup?

Allahuakbar.. 
Mari kita sama-sama nilai diri...
sejauh mana kuatnya motivasi hati
sekental mana jiwa yang hidup diatas redha kasih sayangNYA..
Wallahualam...

jom jadi insan yang lebih baik...
insyaAllah..


Mari kita saling memanfaatkan kebaikan dan menasihati.. Mudah-mudahan kita tetap dalam motivasi yang mantap. insyaAllah..

2 comments:

  1. entry yang penuh dengan kata2 semangat.nice entry

    ReplyDelete
  2. tqvm dear.. moga bermanfaat buat semua.. termasuk saya juga..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails