Sunday, December 11, 2011

SELANGKAHKU, ALUNAN ZIKRULLAH DALAM MUJAHADAH..






Semester ini sungguh menguji kesabaranku… Ku bersyukur dan bersujud atas nikmatNYA… Walau diriku dilanda dengan demam peperiksaan yang semakin menghampiri, diselangselikan dengan jadual yang padat kursus, namun aku masih mampu tersenyum. Menyembunyikan keresahan hatiku… Tiada siapa yang tahu. Ya, hanya ALLAH sahaja yang mengetahuinya. Jauh di sudut hatiku yang dalam ingin aku menjerit menghilangkan kesakitan yang ditanggung oleh hati. Pedih rasanya, pilu dan sayu mengenangkannya. Ah, untuk apa aku perlu mengenangkan kesakitan yang sedikit jika dibandingkan dengan nikmat ALLAH yang aku terima kala hatiku dilanda ketandusan semangat dalam melayari sebuah kehidupan yang serba mencabar…

“Syahira, sini tengok ada surat untuk awak.” Kedengaran suara Mira teman serumahnya mematikan lamunan.

Surat yang baru diambil dari peti surat rumah mereka direnungnya sekilas.

“Oh, ye ke… Thanks Mira.” Shahira membuka suratnya perlahan-lahan.

“Oh! Allahuakbar… Mira, saya kena buat persediaan untuk praktikal dan kursus lah minggu depan. Tapi, kenapa awal sangat… Saya nak siapkan assignment kita, dengan surat tawaran kursus minggu esok. Last minute saya dapat semua ni. Macam mana ni Mira?” Shahira terkulat-kulat memikirkan mana yang patut dilepas dan dikorbankan.

“Awak pergi je la kursus dengan praktikal tu demi masa depan awak. Awak kate memang tunggu-tunggu peluang ni. Lagipun, bukan ke awak dah ada perancangan untuk setup business, jadi dengan kursus ni awak boleh melangkah jauh.” Mira cuba menenangkan Shahira.

Namun, dari raut wajah Shahira tergambar segala perasaan sedih, risau dan tidak tenteram.

“Betul… Tapi, saya perlu hadapi exam dengan baik dan segala macam persediaan. Tapi, awak tahu tak, praktikal saya habis sehari sebelum exam “EKONOMI”. So, saya tak ready lagi untuk exam waktu tu..” Shahira sebak. Matanya mulai berair.

“Shahira….” Mira merenung tepat ke dalam mata Shahira.

“Awak dengar ya, setiap kita diciptakan berbeza. Allah dah beri awak anugerah kebijaksanaan, mudah menerima input, Cuma, awak tak yakin. Bile awak kalut, semuanya blank. Apa yang awak bace semuanya awak tak ingat. So, study je slow2x, saya yakin dengan kebolehan dan semangat yang awak ada. Tawakal jer… InsyaALLAH, awak boleh buat yang terbaik. Yang penting, awak dapat 2 dalam satu, awak akan grad tak lama lagi dan cita-cita awak pun akan tercapai insyaALLAH… Maybe 5 years more mengikut planning awak tu.” Mira memujuk Shahira dengan penuh berhemah.

Sememangnya, Mira seorang sahabat yang terbaik buat Shahira. Sejak mula-mula masuk di Semester Satu lagi, Mira mulai rapat dengan Shahira. Persahabatan mereka bertambah akrab apabila mereka sama-sama aktif di dalam persatuan mahasiswa di fakulti mereka.

“Okay Mira, saya cuba yang terbaik. Doakan saya ya…” Shahira mengalirkan air mata kesayuan.

“InsyaAllah, amin… Tapi, janganlah awak menangis.” Mira cuba berseloroh.

Shahira ketawa sambil mengesat air mata.

Hari yang ditetapkan telah tiba.

“Shaireen Shahira binti Kamaruzzaman. Sila ambil tempat awak sebilik dengan Puan Mastura Abdullah. Kami telah menetapkan awak di bilik A16-07. Semoga dapat bekerjasama.” Kakitangan dari Kementerian Pelajaran itu menjelaskan.

Salam perkenalan dihulurkan.

Taklimat dari pihak Kementerian bermula.

“Assalammualaikum semua, apa khabar? Diharapkan semua sihat. Ceria-ceria sahaja semuanya. Baiklah mengikut jadual kita akan bermula sebentar lagi. Namun, kami akan memberikan beberapa peraturan dan disiplin kursus di bawah tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia ini ya. Memandangkan anda diberikan peruntukan yang tinggi, jadi saya harap kerjasama dari semua pihak ya…”

Selesai taklimat semua mengambil tempat masing-masing mengikut kumpulan yang ditetapkan.

Shahira ditetapkan dengan beberapa orang kenalan baru yang merupakan mereka yang berpengalaman. Mereka datang dari pelbagai latarbelakang. Ada yang sudah berpengalaman dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak lebih dari 10 tahun, dan di kalangan mereka juga ada yang telah memegang jawatan terpenting dalam mendidik anak kecil sehingga berjaya. Tak kurang juga ada dikalangan para peserta adalah mereka yang telah lama menguasai bidang perniagaan itu. Dalam hati Shahira, dia perlu menggunakan peluang keemasan yang datang dengan bijaksana. Dia seharusnya menimba ilmu dari mereka yang lebih berpengalaman dalam bidang yang merupakan sebahagian hidupnya. Baginya, kanak-kanak merupakan sebahagian hatinya. Matlamat hidupnya adalah untuk memperjuangkan hak kanak-kanak, dan ingin menjadi salah seorang yang membantu membentuk kanak-kanak, mencungkil bakatnya dan memberikan sepenuh didikan agar kanak-kanak itu dapat membesar dengan penuh seimbang dan cemerlang jasmani, rohani, intelektual, sosial dan banyak lagi. Begitulah Shahirah yang merupakan pencinta kanak-kanak.

Kelas pertama dihadiri.

“Assalammualaikum kelas. Cikgu-cikgu, harap-harap anda sihat semua. Hari ini saya akan menerangkan kepada anda tentang “Autisme dan kanak-kanak”.. Apa yang anda faham mengenai authisme?” soal Puan Zakiah, pensyarah dari Insitut Pendidikan Guru, Kampus Pengajian Islam itu sambil mengedarkan satu set nota.

Shahira meneliti beberapa penjelasan mengenai Authisme.

Disediakan oleh Pn. Ainol Azmi bt. Lazim ( Penolong Kanan Pendidikan Khas ) dan Cik Siti Maisarah Bt. Zainal ( AJK Laman Web Pendidikan Khas Larut Matang dan Selama)

MASALAH PEMBELAJARAN AUTISME (AUTISM SPECTRUM DISORDER)

DEFINISI

Autisme didefinasikan sebagai kanak-kanak yang berada dalam dunianya sendiri atau menurut Leo Kanner (1943) sebagai individu yang tidak berkeupayaan menyesuaikan diri mereka secara normal dengan persekitaran. Menurut kajian Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) menjelaskan maksud Autisme seperti berikut:

“Autisme adalah satu kekurangan seumur hidup dan menampakkan kesannya dalam masa 30 bulan yang pertama seseorang bayi. Komunikasi antara mereka adalah terbantut dan mereka tidak dapat berhubung dengan secara langsung. Mereka juga mempunyai masalah tingkah laku. Individu autisme mempunyai kelebihan intelek yang luas. Kerap kali mereka menunjukkan kelebihan dalam bidang matematik atau kemahiran makenikal ataupun dalam seni muzik, ‘rote memory’ dan lain-lain”.

FAKTOR-FAKTOR AUTISME

Dari segi genetik, adik-adik kepada individu autistik lebih berisiko mengalami autisme berbanding orang lain, terutama bagi pasangan kembar seiras. Selain itu, autisme juga sering dikaitkan dengan kecelaruan genetik dan masalah yang berkaitan dengan perubatan seperti Fergile X syndrome, Tuberous Sclerosis dan Phenylketonuria (PKU).

Masalah sebelum dan selepas kelahiran juga boleh menyebabkan autisme. Diantaranya adalah seperti jangkitan rubella semasa dalam kandungan ibu, encephalitis, kekurangan oksigen semasa lahir, keracunan makanan dan bengkak cantik (mumps). Susunan kedudukan adik beradik juga boleh menyumbang kepada masalah autisme, iaitu anak sulung dalam keluarga yang mempunyai dua anak, anak yang keempat atau yang berikutnya bagi keluarga yang mempunyai empat atau lebih (Gargiulo, 2003).

Berkaitan dengan fungsi otak, terdapat bukti yang kukuh bahawa ketidakfungsian cereblum, limbic system dan kemungkinan juga temporal lobe dan cortex terjadi kepada individu autisme.

Kewujudan autisme juga dikaitkan dengan faktor kecelaruan autoimmune dan juga persekitaran. Dalam sesetengah keluarga yang mempunyai anak autisme, ketidakfungsian pelalian (immune dysfunstion) akan berkait dengan beberapa faktor persekitaran yang boleh menyebabkan autisme. Terutamanya alahan kepada makanan seperti susu dan gandum yang tidak dapat dicernakan dengan baik. Terdapat lebih dari 60% kanak-kanak autistik mempunyai sistem pencernaan yang kurang baik. Makanan seperti susu berasaskan haiwan dan tepung gandum tidak dapat dicerna dengan baik dan menyebabkan protien daripada makanan ini tidak bertukar menjadi asid amino ataupun pepton, iaitu bentuk rantaian yang mana akhirnya dibuang memlalui kencing. Bagi kanak-kanak autistik, pepton ini diserap kembali oleh tubuh, memasuki aliran darah, terus ke otak dan diubah menjadi morfin iaitu casomorfin dan gliadrofin yang merosakkan sel-sel otak dan menyebabkan fungsi otak terganggu. Fungsi otak yang terganggu adalah yang melibatkan fungsi kognitif, komunikasi reseptif, tumpuan perhatian dan tingkah laku (Jamila K.A. Mohamed, 2005).

CIRI-CIRI AUTISME

Jamila K.A. Mohamed (2005), telah menggabungkan kesemua ciri kanak-kanak autisme dan dibahagikan kepada enam bidang iaitu:

i. Komunikasi

Kanak-kanak autisme menunjukkan ciri-ciri komunikasi seperti berikut:

• Perkembangan bahasa lambat ataupun tiada langsung.

• Kelihatan seperti bermasalah pendengaran dan tidak

mengendahkan apa yang dikatakan oleh orang lain.

• Jarang menggunakan bahasa.

• Sukar diajak bercakap.

• Kadang kala dapat menuturkan sesuatu tetapi buat seketika sahaja.

• Perkataan atau jawapan yang dituturkan tidak sesuai dengan pertanyaan.

• Mengeluarkan bahasa yang tidak difahami.

• Meniru perbualan ataupun nyanyian tanpa mengerti maksudnya.

• Suka menarik tangan orang lain apabila meminta sesuatu.

ii. Interaksi Sosial

Interaksi sosial kanak-kanak autisme dapat digolongkan sebagai sangat sukar dan ekstrem:

• Suka bersendirian.

• Tiada perhubungan mata (eye contact) dan sentiasa mengelak daripada

memandang orang lain.

• Tidak gemar bermain dengan rakan dan sering menolak ajakan rakan.

• Suka menjauhkan diri dan duduk di suatu sudut.

iii. Gangguan Deria

Diantara ciri-ciri gangguan deria kanak-kanak autisme adalah:

• Sensitif pada sentuhan.

• Tidak suka dipegang ataupun dipeluk.

• Sensitif dengan bunyi yang kuat dan menutup telinga.

• Suka mencium dan menjilat mainan atau benda lain.

iv. Pola Bermain

Pola bermain kanak-kanak autisme ditunjukkan seperti berikut:

• Tidak suka bermain seperti rakan-rakan sebayanya.

• Tidak bermain mengikut cara biasa, dan suka memutar-mutar ataupun

melambung-lambung dan menyambut mainan atau apa saja yang

dipegangnya.

• Suka dengan objek-objek yang berputar seperti kipas angin.

• Apabila menyukai sesuatu benda, terus dipegang dan dibawa ke mana

sahaja.

v. Tingkah Laku

Tingkah laku kanak-kanak autisme adalah seperti berikut:

• Sama ada hiperaktif ataupun hippoaktif.

• Melakukan perbuatan ataupun gerakan yang sama dan berulang-ulang

seperti bergoyang-goyang, mengepak-ngepak tangan dan menepuk-

nepuk tangan, berlari atau berjalan mundar mandir.

• Tidak suka pada perubahan (daripada apa yang sedang dilakukannya).

• Dapat duduk dengan lama tanpa berbuat apa-apa dan tanpa sebarang

reaksi.

vi. Emosi

Emosi kanak-kanak autisme sangat sukar diramal dan berubah-rubah. Diantaranya ialah:

• Sering marah, ketawa dan menangis tanpa sebab, mengamuk tanpa

terkawal jika tidak dituruti kemahuannya atau dilarang daripada

melakukan sesuatu yang diingininya.

• Merosakkan apa saja yang ada disekitarnya jika emosinya terganggu.

• Menyerang sesiapa sahaja berhampirannya jika emosinya terganggu.

• Adakalanya mencederakan dirinya sendiri.

• Tiada rasa simpati dan tidak memahami perasaan orang lain.

PERKHIDMATAN INTERVENSI UNTUK KANAK-KANAK AUTISME

Proses intervensi bagi kanak-kanak autistik bermula sebaik saja masalah ini dikesan. Tumpuan intervensi pada peringkat pemulaan tertumpu kepada rawatan perubatan dan pengurusan tingkah laku. Rawatan perubatan yang luas digunakan untuk kanak-kanak autistik adalah penggunaan ubatan Ritalin untuk merawat masalah kurang tumpuan dan hiperaktif. Selain itu, pengambilan vitamin B6 bersama magnesium juga dapat membantu meningkatkan kesedaran dan tumpuan perhatian kanak-kanak autistik.

Pengurusan tingkah laku merangkumi pelbagai strategi dan teknik yang digunakan untuk menambah atau mengekalkan tingkah laku sasaran (positif) dan mengurang atau menghapus tingkah laku sesuai. Diantara teknik yang digunakan adalah seperti pengasingan, kejelakan, time-out, shaping, memberi ganjaran dan sebagainya. Perkhidmatan interventif awal sangat penting bagi kanak-kanak autistik untuk membantu mengurangkan masalah autistik yang mereka alami. Selain rawatan perubatan dan pengurusan tingkah laku, perkhidmatan intervensi awal termasuklah pendidikan terancang.

Kanak–kanak autisme boleh dididik melalui program pendidikan yang bersepadu dan terancang. Keunikan corak pembelajaran mereka adalah disebabkan kepelbagaian atau kerencaman masalah lain yang berkait dengan masalah autisme itu sendiri seperti masalah tingkah laku, emosi, komunikasi, sosial, dan kognitif. Kanak-kanak ini diajar oleh guru-guru yang terlatih dalam bidang Pendidikan Khas. Bagi mencapai objektif pembelajaran kanak-kanak autisme ini, semua pihak yang terlibat terutamanya guru-guru hendaklah mempunyai kerjasama yang erat dengan ibubapa murid. Matlamat utama adalah supaya kemahiran dan pendekatan yang diajar di sekolah diteruskan dan diaplikasikan oleh ibubapa di rumah terutamanya dalam aspek pengurusan tingkah laku. Dalam kebanyakkan kes, kanak-kanak yang sudah biasa dengan tingkah laku tertentu yang kurang sesuai mendapati sukar untuk mengubah atau menghentikan tingkah laku tersebut apabila berada di sekolah. Usaha guru untuk mengubah tingkah laku itu tidak akan berjaya sekiranya tidak ada kesinambungan usaha tersebut di rumah oleh ibubapa.

Kanak-kanak autisme yang menunjukkan prestasi yang baik di dalam kelasnya diberi peluang untuk meningkatkan lagi keupayaannya melalui program Pendidikan Inklusif. Pelajar ini akan ditempatkan di Kelas Aliran Perdana untuk belajar bersama-sama dengan rakan sebaya lain yang normal. Pada peringkat awal, kanak-kanak ini akan ditemani oleh guru pembimbing. Guru pembimbing akan membantu dan memantau kanak-kanak ini belajar. Kurikulum untuk kanak-kanak autisme adalah sama seperti kanak-kanak berkepeluan khas yang lain juga.

Apabila kanak-kanak ini ditempatkan di dalam kelas Program Pendidikan Khas Integrasi (Bermasalah Pembelajaran), mereka akan belajar mengikut Kurikulum Pendidikan Khas yang disediakan oleh Jabatan Pendidikan Khas. Guru akan menyampaikan pelajarannya mengikut tahap keupayaan murid dan tidak begitu terikat dengan sukatan pelajaran.

RUJUKAN

Jamila K.A. Mohamed (2006). Pendidikan Khas untuk Kanak-kanak Istimewa.

Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.

Kemementerian Pendidikan Malaysia (2005). Buku Maklumat Pendidikan Khas :

Kuala Lumpur.

Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia, (2000). Sukatan

Pelajaran Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Sekolah Rendah

dan Menengah.

Modul Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran : Open University Malaysia

Panjang lebar Shahira membaca nota tersebut. Tiba-tiba Shahira teringat tentang seorang anak kecil di sekolahnya.

Fahmi merupakan anak seorang pensyarahnya. Fahmi sememangnya sempurna sifat namun, dia gemar menyendiri dan tidak peka dengan persekitaran. Setiap hari dia pasti akan cuba untuk mencari jalan bagaimana untuk mengembalikan Fahmi.

Shahira cuba memberikan tumpuannya terhadap kelas yang dihadiri, namun ingatannya tetap pada Fahmi, anak didiknya yang menghidapi Authisme. Justeru, hatinya kuat untuk menghubungi anak kecil yang masih bersih itu.

Shahira meminta izin untuk keluar. Nombor telefon didail.

Kedengaran satu suara garau seorang lelaki.

“Assalammualaikum…”

“Waalaikumsalam, prof Razak, saya Shahira, teacher kepada Fahmi. Apa khabar Fahmi ya Prof?” Shahira memulakan bicaranya.

“Oh Shahira, Alhamdulillah dia macam tu lah. I pun tak tahu nak buat macam mana. Ada apa ya teacher?” Prof Razak hairan.

“Tak ada apa prof, saya sekadar nak bertanya khabar. Boleh saya bercakap sebentar dengan Fahmi?” Shahira cuba memberanikan diri walau hakikatnya dia cukup gerun dengan lelaki yang berusia menghampiri 50 itu.

“Silakan…” kedengaran suara Prof Razak memujuk Fahmi dari hujung talian.

“Assalammualaikum Fahmi. Teacher Shahira ni sayang.” Sambil menahan sebak Shahira cuba tersenyum mengalirkan keceriaan buat anak didiknya yang istimewa itu.

Bagi Shahira, Fahmi merupakan anugerah Allah yang istimewa dan tiada tolok bandingannya dari sisi Allah. Pahala sudah pasti menjadi iringan dalam tiap langkah hidup Fahmi. Sesungguhnya, ciptaan cukup indah dengan pelbagai keistimewaan.

“Teacher Shira…” ada 1 suara di hujung talian selepas talian disambungkan ke Prof Razak.

“Macam tu la teacher. InsyaALLAH, teacher cuba lah approach, kalau-kalau dia boleh sihat macam kanak-kanak lain.” Prof Razak merayu.

“InsyaALLAH, saya cuba yang terbaik. Bagi saya, Fahmi unik. Cuma dia perlukan perhatian yang lebih dari Prof.” Shahira menjelaskan panjang sebelum menamatkan talian.

Shahira melangkah laju masuk ke dalam kelas dengan penuh semangat. Hatinya cekal untuk mencari cara bagi memulihkan anak didiknya yang sudah menjadi tanggungjawabnya. Walaupun sukar, namun sekurang-kurangnya dia tetap mahu mengubah stigma masyarakat tentang Authisme. Hatinya kuat untuk mengembalikan sifat normal manusia bagi anak didik kesayangannya itu.

Kuliah dalam kursus dilalui, terlalu indah untuk disia-siakan peluang yang diberikan. Shahirah kerap berbincang tentang kursus yang dihadiri. Setiap kali perbincangan kumpulan dijalankan, Shahirah tidak menjadi ahli kumpulan yang pasif sebaliknya dia aktif memberikan pandangan, cadangan dan turut serta menyumbangkan tenaganya. Walaupun dia sedar dia masih baru dan mentah dalam bidang yang dicintainya itu, namun segalanya ditangani dengan kerap bertanya. Alhamdulillah, ahli kumpulannya juga tidak lokek berkongsikan pengalaman dan idea. Dari situlah Shahirah mempelajari pelbagai perkara baru.

“Okay, sekarang saya nak cikgu-cikgu buat “Lesson Plan” mengikut tunjang “Fizikal” dengan menggabungkan persembahan lakonan sedikit, lukisan, dan nyanyian.”

Shahira sekumpulan keriangan. Sememangnya Shahirah cukup bertuah memiliki rakan-rakan sekumpulan yang mempunyai pelbagai ragam dan ceria-ceria semuanya.

Tamat masa perbincangan yang diberikan selama 20 minit, tibalah masa untuk mempersembahkan hasil kerja masing-masing.

Giliran kumpulan Kak Hasreen.

Sepanjang pembentangan K.Hasreen menceritakan pengalaman anaknya yang menghidapi penyakit Authisme. Namun, atas kebijaksanaannya dia dapat membantu proses pembentukan insan yang menurut fitrah iaitu sama seperti kanak-kanak lain. Tangisan seorang ibu itu turut menyentuh sifat keibuan Shahira. Walaupun dia masih belum berkahwin namun dia turut menyayangi insan yang bernama kanak-kanak.

Pengalaman yang dikongsikan oleh Kak Rose sepanjang pembabitannya dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak ini pula turut menyentuh hati Shahirah yang mana kanak-kanak yang kekurangan perhatian kedua ibu bapanya, apatah lagi sering ditinggalkan out station merupakan beberapa faktor yang menyumbang kepada masalah itu. Sudah jatuh ditimpa tangga, malang sekali jika sejak dilahirkan anak itu dibiarkan bersama pembantu rumah yang tidak langsung memberi perhatiannya. Sebaliknya hanya dibiarkan anak kecil yang bersih putih itu dibiarkan di hadapan televisyen.

“Puan, ada satu kes kami… anak itu berkomunikasi pun ala-ala kartun. Ye la, parents pergi outstation berbulan-bulan, then baby dibiarkan di hadapan tv. Tanpa bimbingan dari sesiapa, bibik pun hanya buat kerja..” Kak Hanah menambah.

Sebak hati Shahira mengenangkan nasib kanak-kanak yang tidak tahu apa-apa itu. Mereka putih bersih, yang mereka tahu hanya menangis apabila penat, lapar, sakit, dan rasa tidak selamat. Selebihnya mereka hanya tidur sahaja. Jika negatif yang diberikan, maka negatiflah di akhirnya.

Shahirah tidak kurang juga pernah melalui nasib yang sama seperti anak-anak kecil itu. Menyendiri dan ketakutan apabila ayahnya sering memarahinya, ibu dan ayahnya sering bergaduh hanya kerana perkara kecil. Sejak kecil dia sering menjadi mangsa buli kedua ibu bapanya, saudara maranya serta jiran tetangga yang cetek ilmu pengetahuannya. Dia tidak tahu mengapa kepedihan silamnya menjadi sebahagian sejarah yang membentuk dirinya agar menjadi seseorang untuk membela nasib kanak-kanak yang malang itu. Namun, dia bersyukur kerana semua itu mendidiknya agar menjadi insan yang berbakti pada keluarga, masyarakat, dan negara.

“Namun, di sinilah tugas pendidik pra sekolah. Lakukan tugas anda sebaiknya. Cuba kenali dan fahami jiwa mereka jika anda sayangkan mereka… Bentuklah mereka ketika di alam kanak-kanak sebelum mereka terus dengan kehidupannya yang menyendiri…” pesan Puan Zakiah yang cukup bermakna yang menakhiri kuliah.

Shahirah terus merenung langit… Menadah tangan mensyukuri nikmat Allah… Sesungguhnya dia masih ada di jalan yang benar untuk menjadi pejuang dalam kehidupannya. Sedangkan dia sudah berjaya keluar dari kepompong kehidupan silamnya, kini dia pasti Allah akan membantunya untuk menjadi sebahagian mujahidah dalam menjalani arus kehidupan…


Moral dari cerita ni:

1. Guru - Jalankan tanggungjawab anda sebaiknya. Penuhkan ilmu di dada, tangani emosi, bentuklah si kecil yang putih bersih dengan sebaik-baiknya. Letakkan diri anda di tempatnya, insyaAllah anda pasti akan menjadi pendidik yang baik... amin..

2. Ibu bapa - Sebok macam mana pun, pastikan anak diberikan perhatian yang secukupnya. Letakkan diri anda di tempat mereka. Bagaimana perasaan anda? Dan penuhkanlah ilmu keibu bapaan yang sepenuhnya. Jika boleh berikan pendidikan seawal 3 tahun.... Jangan biarkan mereka berseorangan tanpa kawan di rumah. Biarkan mereka belajar bergaul dan bersosial "dalam konteks positif" supaya mereka membesar dengan seimbang.

3. Sahabat - Jadilah sahabat yang terbaik bagi sahabat anda. Dalam memberikan pandangan yang membina.

4." Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka kedua ibubapanya yang menjadikannya sebagai yahudi, atau menjadikannya sebagai nasrani atau menjadikannya sebagai majusi.

5 comments:

  1. i love it tooo!!!... thanks to Ministry of Education that can open my eyes for create this storyyyyy... kak, konvensyen penulis next year joint ye!!!... boley kite jumpe lagi... i yg xjadi-jadi penulis novel lagi.... pegang title "BLOGGER" je la so far.... hehehe... :)

    ReplyDelete
  2. alaamak, where is my full story? dah ade hacker delete nie... oh no!!!...

    ReplyDelete
  3. salam ziarah selamat tahun baru..nice entry semoga allah permudahkan segala urusan buat saudari..jemput ziarah dan follow blog saya disini..

    http://menulisdenganhati.blogspot.com/2011/12/2011-penyimpan-rahsia-2012-tidak-lagi.html

    ReplyDelete
  4. @Eja : terima kasih... insyaAllah, amin... terima kasih, kalau ada masa saya singgah...

    ReplyDelete